Autokeskeisyys on katkaistava
Tämän artikkelin muokkaamisessa on hyödynnetty tekoälyä (katso lisää viimeisestä kappaleesta).
Autokeskeisyys on katkaistava
Liikennejärjestelmä koskettaa useimpien elämää päivittäin. Siksi sen kehittäminen on keskeinen kysymys. Järjestelmän on oltava sellainen, että se palvelee kaikkia, erityisesti niitä, jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa, kuten koululaiset ja vanhukset.
Liikenteen sähköistyminen tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia. Samalla on huomioitava se, että emme ole vielä edes nähneet kaikkia sähköistymisen tuomia muutoksia.
Kapungistuminen kasvattaa liikennetiheyksiä. Jos autojen määrän kasvu jatkuu kaupungeissa samaan tapaan, kuin viime vuosina on tapahtunut, ruuhkista tulee aito elämää haittaava ongelma.
Autoistuminen lisää haittoja autojen sähköistymisestä huolimatta. Ilmastopäästöjen lisäksi autoiluun liittyy muitakin vaihtoehtoiskustannuksia, kuten autojen tarvitsema kaupunkitilan käyttö ja vähenevän aktiivisen liikkumisen aiheuttama huonontuva kansanterveys. Se puolestaan tuo kustannuksia terveydenhoidon tarpeessa ja lyhentyvissä elinajan odotteissa.
Meidän on oltava valmiita sopeutumaan uusiin muutoksiin, kuten erilaisten liikennemuotojen parempaan erotteluun ja ajonopeuksien alentamiseen, jotta järjestelmä pysyy toimivana myös tulevaisuudessa.
Autokeskeinen ajattelumalli
Viime aikoina on käyty keskustelua, joka nostaa esiin huolen autokeskeisen ajattelumallin hallitsevuudesta.
Ylen Ykkösaamussa 29.7.2024 Liikenneturvan ja Poliisin edustajat muistuttivat, kuinka liikenteen kehittämisen on keskityttävä kaikkien turvallisuuteen [1]. Tämä ajattelutapa on erityisen tärkeä, kun tarkastellaan aktiivisen liikkumisen roolia liikenteessä.
Minä osallistuin keskusteluun vain Helsingin Sanomien kommenttiosastolla. Päätin kommenttieni perusteella koostaa artikkelin tänne blogiini. Hesarin artikkelit on viitattu lähdeluettelossa (alla). Keskusteluihin pääsee kunkin artikkelin kautta Helsingin Sanomien sivustolla tai sovelluksessa.
Lisävinkki: kun klikkaat Hesarin web-sivujen keskusteluissa kommentoijan nimeä, pääset näkemään, mistä muusta hän on Hesarin kommenteissa kirjoitellut.
Autokeskeisyys värittää keskustelua
Helsingin Sanomien artikkelissa käsiteltiin tapausta, jossa ensitietojen perusteella epäillään, että pakettiauton kuljettaja vaaransi pyöräilijöiden turvallisuuden. Se tiedetään varmuuudella, että kaksi pyöräilijää joutui sairaalaan [2].
Tässä tapauksessa on surullista huomata, kuinka osa keskustelusta kääntyi pyöräilijöiden syyllistämiseen, vaikka syy vaikuttaa olevan autoilijan huolimattomuudessa (en ole löytänyt mediatietoa tutkinnan valmistumisesta). Toivottavasti kyseessä ei ollut autoiljan tahallisuus.
Yhtä kaikki, tämä ilmiö heijastaa syvään juurtunutta autokeskeistä identiteettiä, jossa autoilijoiden etuja suojellaan jopa silloin, kun he ovat vaarantaneet muiden tienkäyttäjien turvallisuuden.
Pyöräilyn edistäminen
Pyöräilyn edistäminen ei ole autoilijoilta pois. Päinvastoin, mitä enemmän etenkin nuoret valitsevat aktiivisen liikkumisen muodot, kuten pyöräilyn, sitä enemmän jää tilaa autoille. Maantiepyöräily on harvinaista Suomessa. Suurin osa pyöräilystä tapahtuu kaupunkialueilla, joissa pyöräteiden määrä ja laatu paranee jatkuvasti. Siksi pyöräilyn edistäminen on kaikkien etu, sillä se parantaa myös autoilijoiden liikenneolosuhteita.
Helsingin Sanomien haastattelema asiantuntija korostaa, että lapsia ei tulisi viedä harrastuksiin autolla, vaan kannustaa heitä liikkumaan aktiivisesti [3]. Tämä ajattelutapa tukee myös yleistä suuntausta, jossa liikenneturvallisuutta ja ympäristön hyvinvointia pyritään parantamaan vähentämällä tarpeetonta autoilua.
Autoilijan ja pyöräilijän väliset jännitteet
Keskusteluissa nousee esiin autoilijoiden kokema “pyöräilyn uhka”, kuten eräässä taksikuskin haastattelussa todettiin [4]. Tämä ajattelu on erikoista kun myös tämä keskustelu kytkeytyi Team Rynkeby:n tapaukseen, jossa pakettiautoilija vaikuttaa aiheuttaneen onnettomuuden mahdollisesti vaarantaen pyöräilijöiden turvallisuuden.
On vaikea ymmärtää, miksi niin monen autoilijan identiteetti vaikuttaa niin hauraalta, että he tuntuvat vaativan autoilulle erityistä suojelua ja tarvitsevan pyöräilijöiden kritisointia tällaisissa tilanteissa.
Pyöräily on tärkeä osa kestävää liikennejärjestelmää, ja sen edistämisellä on merkittäviä terveys- ja ympäristöhyötyjä. Sen sijaan, että annamme monen keskustelun kärjistyä syyttämään yksittäisiä huonosti käyttäytyviin pyöräilijöitä, pitäisi korostaa liikenteen kokonaisvaltaista turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.
Liikkumiseemme tarvitaan muutosta
Liikkumisen tapamme tarvitsee muutosta. Autokeskeinen ajattelutapa ei ratkaise ilmastohaasteita. Meidän on kehitettävä liikennejärjestelmää, joka palvelee kaikkia tienkäyttäjiä tasavertaisesti ja ottaa huomioon ympäristön ja turvallisuuden vaatimukset.
Pyöräilyn ja muun aktiivisen liikkumisen edistäminen ei ole autoilijoilta pois, vaan se luo paremmat olosuhteet kaikille. Liikenteen tulevaisuus on monimuotoinen ja kestävä, mutta se edellyttää, että luovumme vanhasta ajattelutavasta ja siirrymme kohti kokonaisvaltaista ja inhimillistä liikennesuunnittelua.
Liikennesuunnitteluun tarvitaan asennemuutosta
Autoistuminen ei vähene ja aktiivisesta liikkumisesta ei tule useampien ensisijainen valinta sattumalta. Muutosta täytyy tukea liikennesuunnittelun toimin.
Vantaalla on jo päätetty, että kaupunkialueilla aktiivisella liikkumisella on ensisija [5]. Yksityisautoilu on viimesijalla. Havainnot vantaalaisesta liikennejärjestelmästä osoittavat muuta. Vantaalla meidän täytyy alkaa noudattaa poliittisia päätöksiä, joita liikenteen kehittämisestä ja rauhoittamisesta on sovittu [6].
Tämän artikkelin tuottamisessa on käytetty tekoälyä
Tässä blogitekstissä käytettyä sisältöä on luotu osittain OpenAI:n ChatGPT-tekoälypalvelun avulla. ChatGPT on auttanut jäsentämään ja muokkaamaan annettuja muistiinpanoja valmiiksi tekstiksi. Vaikka tekoäly on ollut apuna tekstin tuottamisessa, kaikki sisältö ja näkemykset ovat omiani, ja olen viime kädessä vastannut tekstin muokkaamisesta ja julkaisusta.
Lähteet:
- Ylen Ykkösaamu 29.7.2024: Onko kaahailu yleistymässä Suomessa?
- Helsingin Sanomat: Pakettiauton kuljettaja kääntyi pyöräilijäjoukon eteen: Kaksi joutui sairaalaan
- Helsingin Sanomat: Asiantuntija: Lapsia ei pitäisi viedä harrastuksiin autolla
- Helsingin Sanomat: Taksikuski kertoo pyöräilijöiden vaarallisesta käytöksestä: ”Vähät välittävät säännöistä”
- Vantaan kaupunki: Liikennepoliittinen ohjelma
- Vantaan kaupunki: Liikenteen rauhoittamisen periaatteet